شوخی با سیاست در سریال «گسل»



بذرافشان در این سریال درصدد است در ژانر کمدی به نقد مسایل سیاسی و اجتماعی جامعه بپردازد اثری که هر چند به نیمه خود رسیده اما هنوز نتوانسته ارتباط کاملی با مخاطب برقرار کند.
مجموعه «گسل» با این مشخصه تاکنون قادر نبوده مخاطبان بیشتری جذب کند و خیلی از تماشاگران پس از دیدن قسمت های ابتدایی آن، رغبتی به ادامه مشاهده این اثر از خود نشان ندادند و سریال در قسمت های بعدی نیز تلاشی برای جذب بیشتر مخاطب از خود نشان نداده است.
«گسل» در مقایسه با سریال «لیسانسه ها» به کارگردانی سروش صحت که سال گذشته از شکه سه پخش شد، اثر قابل اعتنایی نیست و گرفتار همان مساله ای است که بسیاری از سریال های وطنی از آن برخوردارند.
«گسل» از فیلمنامه قوی و محکم برخوردار نیست و بیشتر دیالوگ ها، شکل فانتزی بخود می گیرد و از این لحاظ اثر با استقبال بیشتر مخاطبان روبرو نمی شود.
دیالوگ های «گسل» به مانند «لیسانسه ها» به روز، تاثیرگذار و نشاط آور نیست از این رو مخاطب در سراسر اثر با دیالوگ ها و رفتار تکراری کاراکترها روبرو می شود.
کارگردان برای جذاب کردن سریال، قصه های عاشقانه را نیز به مجموعه اضافه می کند اما طولانی شدن این سکانس ها و کش و قوس های آن باعث خستگی و دلزدگی مخاطب شده است.
این مجموعه هر چند از کاراکترهای باسابقه استفاده می کند اما بازیگران باسابقه هنوز نتوانسته اند توانایی خود را به مانند آثار قبلی خود به رخ مخاطبان بکشانند.
در این مجموعه در کنار بیژن امکانیان و سام درخشانی بازیگرانی چون فلور نظری، مهتاج نجومی، تیرداد کیایی، رامتین خداپناهی، شبنم فرشادجو، ستاره حسینی، سامان دارابی، محمد فیلی، رضا کریمی، نیکی محرابی، کاوه سماک‌باشی، طوفان مهردادیان و افشین نخعی به ایفای نقش می‌پردازند.
در سریال «گسل» بیژن امکانیان در نقش معاون وزیر (محسن اعتبار) و سام درخشانی (ارشیا) به عنوان محافظ وی حضور دارد.
این دو بازیگر در این مجموعه موقعیت های مختلف طنز را بوجود می آورند اما نوع روایت قصه باعث شده که این موقعیت ها کمتر به انبساط خاطر و شادابی مخاطب منجر شود.
«گسل» در صدد است که داستان انسان هایی که در پست های مهم جامعه حضور دارند و توقعات اطرافیان و آشنایان از آنان را در قالب طنز بیان کند.
در این میان حتی پدر – اعتبار – که محمد فیلی در این نقش ظاهر می شود تلاش می کند خواسته ها و توقعات روستاییان محل زندگی فیلی را به فرزندش برای رفع آن انتقال دهد.
سریال هیچ سابقه و پیشنیه ای از محسن اعتبار به عنوان معاون وزیر منابع (وزارتخانه غیر واقعی) ارائه نمی دهد از این رو در فهم مخاطب، اثر منفی برجا می گذارد در حالی که می شد این کاستی مجموعه را در همان قسمت های اول رفع کرد.
اعتبار در این سریال فردی مثبت، ساده، دلسوز و صادق است و با همین خصوصیت در موقعیت طنز قرار می گیرد که این موقعیت ها در شرایطی نیست که مخاطب را راضی نگه دارد.
با اینحال سریال «پنجری» به کارگردانی برزو نیک نژاد که به تازگی از شبکه سوم پخش شد به دلیل نوع ساخت، فیلمنامه و استفاده از بازیگران باسابقه ای مثل حمید لولایی، یوسف تیموری، مریم سعادت و علیرضا داود نژاد را می توان از لحاظ درجه بندی یک پله بالاتر از مجموعه «گسل» دانست و دلیل این موفقیت را نیز می توان در استفاده بجا و مناسب از کاراکترها و همچنین نوع دیالوگ ها و خلق موقعیت های مختلف در داستان دانست.
باوجود این، سریال های طنزی که اخیرا از تلویزیون پخش شد را نه تنها نمی توان آثار در ردیف الف دانست بلکه قراردادن این آثار در ردیف ب نیز با شرایطی امکان پذیر خواهد بود.
انتظار می رفت تلویزیون در تابستان امسال سریال های فاخر در ژانرهای مختلف تولید و روی آنتن ببرد که آثار پخش شده کنونی تاکنون نتوانسته رضایت نسبی مخاطبان را جلب کند.
** نویسنده : علی حبیبی/ دبیر ایرنا
انتشار: امید غیاثوند



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید